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Manon Labrosse — Jillian McDonald | Expositions / Exhibitions

2017-11-07 @ 7:00 pm - 11:59 pm

The English version follows /

Expositions de Manon Labrosse (Gatineau)
et de Jillian McDonald (New York)

7 novembre — 16 décembre 2017

AXENÉO7 est fier de présenter les expositions respectives de Manon Labrosse (Gatineau) et de Jillian McDonald (New York), chacune portant sur le paysage.

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Mardi 7 novembre de 19h à minuit
Réception d’ouverture

Lancement de Desire Change: Contemporary Feminist Art in Canada

► Mets préparés par Chloé Berlanga
► Musique par DJ Glory Hull

Entrée libre / Stationnement gratuit / Bar payant

Comment peindre la mort d’après Lucie

« Qui sait combien d’arbres il y avait sur la falaise juste avant la disparition de Lucie? Qui a compté? Peut-être qu’il y en a eu un de plus, par après. » — Margaret Atwood, Death by Landscape

Comment peindre la mort d’après Lucie explore notre besoin de voir ce qui n’est pas là et notre lien avec la nature que nous soyons attachés ou détachés d’elle. Inspirés par une courte histoire de Margaret Atwood intitulée Death by Landscape, les paysages sont censés avoir un effet polarisant d’appréhension et d’acceptation atténuée. En outre, l’exposition considère l’idée de la métempsycose, la transition, et la possibilité d’un monde entre-deux où la Forêt Sauvage règne et nous devons nous assimiler en nous enracinant dans la nature.

Manon Labrosse est une artiste franco-ontarienne du nord de l’Ontario (Canada). Elle vit actuellement dans la région de l’Outaouais, au Québec. Elle a étudié la peinture à l’Université d’Ottawa. La pratique de Labrosse repose sur ses expériences dans la nature. Son style de peinture joue sur la mémoire en utilisant ses expériences récentes, sa documentation du paysage et un lien inévitable à son enfance dans le nord de l’Ontario. Cette poursuite crée des paysages contrastés par des couleurs vives et des tons neutres et foncés.

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Crystal Lake

Dans Crystal Lake, McDonald expose de récents travaux en vidéo, puis des dessins et des estampes qui présentent des paysages nordiques, des visions paranormales et du folklore — réel et imaginaire à la fois. Les acteurs locaux, les pierres brillantes, le brouillard ou les drapeaux sont des personnages dans un récit visuel. Première à AXENÉO7, sa vidéo Crystal Lake (2017) — tournée dans la Baie Georgienne (Canada), dont les 30 000 îles sont peuplées de villégiateurs d’été. Les signes de la vie de chalet ont été retirés des séquences vidéo et les rives et les cours d’eau apparaissent sous des formes des plus naturelles. The Rock and the True Believers (2015) a été capté le long des côtes au nord et à l’est de Terre-Neuve (Canada) ; à l’intérieur des icebergs, des baleines, des bateaux et des mummers déguisés se dressent parmi les apparitions. Birds: After Audubon and Hitchcock (2015), un dessin sur papier découpé, présente des Oiseaux d’Amérique du Nord d’Audubon redessinés et configurés en essaim, pour faire référence au film éponyme de Hitchcock.

Jillian McDonald est une artiste canadienne qui vit à New York (États-Unis) où elle enseigne la vidéo et l’art performatif à la Pace University. Les expositions et projets solos de celle-ci comprennent la Esker Foundation à Calgary, Air Circulation à New York et le Centre Clark à Montréal (Canada). Son travail a été présenté au Artport du Whitney Museum of American Art à New York, au Edith Russ Haus for Media Art à Oldenbourg (Allemagne), au Sundance Film Festival en Utah (États-Unis), puis à la New Media Space à New Westminster (Canada). En 2013, un documentaire radiophonique de long métrage par Paul Kennedy sur IDEAS à CBC présente son travail, qui a également été examiné dans le New York Times et Canadian Art. Une discussion critique apparaît dans des livres tels que The Transatlantic Zombie (2015) de Sarah Juliet Lauro et Deconstructing Brad Pitt (2014), sous la direction de Christopher Schaberg. McDonald a reçu des subventions et des commandes de la New York Foundation for the Arts, du Conseil des Arts du Canada, de Turbulence et de la Pace University. Elle a participé à des résidences à Glenfiddich (Écosse), au The Headlands Center for the Art à Sausalito (Californie), au Lilith Performance Studio à Malmö (Suède), au Lower Manhattan Cultural Council de New York et au Banff Centre for the Arts en Alberta (Canada). En 2017, elle a participé à l’Arctic Circle Residency and Expedition à Svalbard (Norvège).

Subventionneurs : Conseil des arts et des lettres du Québec, Conseil des arts du Canada et la Ville de Gatineau.

https://axeneo7.com/fr/manon-labrosse-jillian-mcdonald/

Exhibitions by Manon Labrosse (Gatineau)
and Jillian McDonald (New York)

November 7 — December 16, 2017

AXENÉO7 is proud to present two solo exhibitions by Manon Labrosse (Gatineau) and Jillian McDonald (New York) all about the landscape.

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Tuesday, November 7, from 7PM to midnight
Opening reception

Launch of Desire Change: Contemporary Feminist Art in Canada

► Food prepared by Chloé Berlanga
► Music by DJ Glory Hull

Free admission / Free parking / Cash bar

How to Paint Death According to Lucy

“Who knows how many trees there were on the cliff just before Lucy disappeared? Who counted? Maybe there was one more, afterwards.” — Margaret Atwood, Death by Landscape

How to Paint Death According to Lucy explores our need to see what isn’t there and our relationship with the wilderness, be it from being connected or disconnected. Inspired by a short story by Margaret Atwood titled Death by Landscape, the landscapes are meant to have a polarizing effect of restlessness and subdued acceptance. In addition, it considers the idea of metempsychosis, transition, and the possibility of an “in-between” world where The Wilderness rules and we have to assimilate by becoming rooted in nature.

Manon Labrosse is a Franco-Ontarian artist from Northern Ontario (Canada). She currently lives in the Outaouais region in Quebec. She studied painting at the University of Ottawa. Labrosse’s practice is based on experiences in nature: her painting style plays on memory, using her experiences as an adult, documentation of the landscape and an unavoidable connection to growing up in Northern Ontario to create conflicting landscapes of bright colours and dark neutral tones.

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Crystal Lake

In Crystal Lake, McDonald exhibits recent work in video, drawing, and prints that feature northern landscapes, paranormal visions, and folklore — both real and imagined. Local actors, glowing rocks, fog, or flags are characters in a visual narrative. Premiering at AXENÉO7, her video Crystal Lake (2017) — filmed on Canada’s Georgian Bay, whose 30,000 islands are populated by summer cottagers. Signs of cottage life were removed from video footage and the shores and waterways appear in more natural forms. The Rock and the True Believers (2015), was shot along the north and east coasts of Newfoundland; in it, icebergs, whales, boats, and mummers in disguise stand among apparitions. Birds: After Audubon and Hitchcock (2015), a drawing on cut paper, features birds from Audubon’s Birds of North America redrawn and configured in a swarm, to reference Hitchcock’s film of the same name.

Jillian McDonald is a Canadian artist living in New York (USA) where she teaches video and performance art at Pace University. Solo shows and projects include the Esker Foundation in Calgary, Air Circulation in New York, and Centre Clark in Montréal (Canada). Her work was featured on The Whitney Museum’s Artport in New York, at The Edith Russ Haus for Media Art in Oldenbourg (Germany), The Sundance Film Festival in Utah (USA), and New Media Space in New Westminster (Canada). A 2013 feature length radio documentary by Paul Kennedy on CBC’s IDEAS profiles her work, which has also been reviewed in The New York Times and Canadian Art. Critical discussion appears in books including The Transatlantic Zombie (2015), by Sarah Juliet Lauro and Deconstructing Brad Pitt (2014), edited by Christopher Schaberg. McDonald received grants and commissions from The New York Foundation for the Arts, The Canada Council for the Arts, Turbulence, and Pace University. She has attended residencies at Glenfiddich (Scotland), The Headlands Center for the Arts in Sausalito (California), Lilith Performance Studio in Malmö (Sweden), The Lower Manhattan Cultural Council in New York, and the Banff Centre for the Arts in Alberta (Canada). In 2017, she participated in the Arctic Circle Residency and Expedition in Svalbard (Norway).

Funders: Conseil des arts et des lettres du Québec, Canada Council for the Arts and the City of Gatineau

https://axeneo7.com/en/manon-labrosse-jillian-mcdonald-2/

Details

Date:
2017-11-07
Time:
7:00 pm - 11:59 pm

Organizer

AXENÉO7
View Organizer Website

Venue

AXENÉO7
80, rue Hanson
Gatineau, J8Y 3M5 CA
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